Politikere vil bruge milliarder på bedre cykelparkering i byen

PLADS TIL JERNHESTEN. Teknik- og miljøudvalget har netop vedtaget en ambitiøs plan for at skaffe flere p-pladser til de københavnske cyklister. Det glæder direktør i Cyklistforbundet Klaus Bondam, der kalder planen ¿nødvendig¿.

Af Anja Berth

abe@minby.dk

BYRUM: Københavnske cyklister skal have bedre mulighed for at stille cyklen.

Især på stationer og foran butikker er der rift om cykelparkeringspladserne.

Københavnerne har i dag 675.000 cykler, mens byen kun har 180.000 offentligt tilgængelige cykelparkeringspladser. Til sammenligning er der 126.000 offentlige bilparkeringspladser til kun 120.000 københavnske biler.

Derfor har teknik- og miljøudvalget med borgmester Ninna Hedeager Olsen (EL) netop søsat en plan for flere cykelparkeringspladser.

»Næsten alle københavnere har mindst en cykel, men det er kun ca. hver tredje husstand, der råder over en bil. Derfor er det helt skævt, at bilerne i den grad får lov til at dominere den begrænsede plads i byen. Ikke mindst når man tænker på, at vi kan få plads til op imod 12 cykler på en parkeringsplads til biler,« siger Ninna Hedeager Olsen om planen.

Der er ikke endnu fundet finansiering til planen, men kommunen forventer, at det kan koste op mod 2,7 milliarder kroner, alt efter hvilken løsning, der bliver valgt.

Den høje pris skyldes at det ved de store stationer kan blive nødvendigt at etablere cykelparkeringsanlæg, hvilket koster i omegnen af 100.000 kr. per plads.

Derfor er det kommunens håb, at samarbejdspartere, som DSB og Metroselskabet, vil spytte i kassen i forhold til pladser på stationer.

»Forbedrer vi mulighederne for at parkere cyklen ved stationerne, vil det betyde flere kunder til den kollektive transport. Og derfor håber jeg, at DSB og Metroselskabet vil være med til at finansiere den bedre cykelparkering,« siger Ninna Hedeager Olsen.

Behovet vil stige

Ifølge kommunen vil behovet for cykelparkering stige de kommende år i takt med at byen vokser med 100.000 indbyggere.

Derfor regner forvaltningen med, at der skal anlægges mellem 26.000 og 71.000 nye cykelparkeringspladser.

På gader som Nørrebrogade og Frederikssundsvej, hvor meget parkering foregår i sidegaderne til gene for beboerne, foreslås det at lave flexparkering, så parkeringen deles mellem cykler og biler.

Teknik- og Miljøforvaltningen udfører i samarbejde med DSB i foråret 2018 en undersøgelse for at finde ud af, hvor det vil være bedst at etablere cykelparkeringsanlæg. Det sker blandt andet på Nørrebro Station, hvor det vurderes, at et anlæg vil koste 33 millioner kroner.

Mange utilfredse cyklister

Baggrunden for den nye plan er en undersøgelse, hvor kun 37 pct. af københavnerne er tilfredse med mulighederne for at parkere deres cykel. Kommunens mål er, at der i 2025 skal være mindst 70 procent af københavnerne, der er tilfredse med cykelparkeringen.

Direktør i Cyklistforbundet, Klaus Bondam, der også er tidligere teknik- og miljøborgmester i København kalder planen nødvendig og på tide:

»Så længe jeg kan huske, har man talt om at få flere parkeringspladser til København. Vi ynder at vi har verdens bedste cykelby, men når det kommer til parkering, er vi nummer sjok,« siger Klaus Bondam.

Han har både som borgmester og cykelforbundsdirektør set mange flotte cykelanlæg i Holland og Malmø, og han håber, at kommunen vil investere i gode og trygge anlæg.

»Det kræver trygge og sikre pladser, hvis man skal have folk til at stille deres cykel på stationer. Det nytter ikke noget, at man sparer på det. Når det gælder biler, er der ingen grænser for, hvad man kan lave af flotte underjordiske parkeringspladser, men man tror, at en cykelparkering er lig med et stativ. Så jeg synes bare, at man skulle se at få det fixet,« siger Klaus Bondam.

- læs flere artikler > artikel oversigt...