Søruten er farlig for fodgængere

ÅBENHED. Pladsen er trang på stien langs søerne. Cykler og fodgængere færdes i et morads i de travle timer. Det går ud over sikkerheden for de gående. Det mener dansk Fodgængerforbund.

Af Simon Reenberg

sre@minby.dk

TRAFIKPROP: Det er en kold morgen, og cyklisterne er godt pakket ind på vej mod arbejde. De har god fart på, mens de overhaler hinanden, nyder udsigten til søerne og kigger lidt ned i telefonen.

»Det er utrygt at færdes på søruten. Det er på grænsen til at være farligt,« siger Hans Erik Hansen, formand i dansk fodgængerforbund.

Han har gennem flere år rejst problematikken omkring den heftige trafik på søruten både over for afgående Teknik- og Miljøborgmester, Morten Kabell, og pressen.

Ifølge Hans Erik Hansen har både han og naboer ofte set cyklister falde eller støde ind i hinanden, når de kører på cykelstien fra Nørrebrogade til Åboulevard.

»Der er ikke plads til alle cyklisterne, og når de ligger og presser hinanden, kører de ind over den optrukne linje, så det ikke er til at være der for fodgængerne,« siger han og understreger, at det er værst i morgen- og eftermiddagstrafikken.

Søruten bliver ikke stille

Teknik- og Miljøforvaltningen, som er den ansvarlige forvaltning i dette tilfælde, skriver i en mail til redaktionen, at de har forsøgt sig med forskellige tiltag for at få cyklisterne til at blive på cykelstien.

De har blandt andet trukket linjen mellem fortov og cykelsti kraftigere op, og de har flere steder malet cykler på asfalten for at understrege, hvor cyklerne hører til.

På stien langs Sankt Jørgens Sø, som går fra Danasvej til Gammel Kongevej på Frederiksberg har kommunen også forsøgt sig med rumlelinjer på cykelstien.

Til foråret planlægger kommunen derudover at lægge en ny belægning, så der kommer farveforskel mellem cykelsti og gangsti.

»Med de her tiltag gør vi, hvad vi kan for at påvirke især cyklisternes adfærd, så det bliver tryggere at færdes langs søerne. Men vi kan desværre ikke forvente, at det bliver et stille område, for ruten er ekstremt attraktiv for såvel løbere og fodgængere som cyklister, og ligesom mange andre steder i byen er det ikke noget, vi kan bygge os ud af. Vi henstiller til, at man viser hensyn til hinanden, uanset om man er på hjul eller til fods,« siger centerchef Steffen Rasmussen fra Teknik- og Miljøforvaltningen.

Færre skal vælge søruten

Hans Erik Hansen glæder sig over, at kommunen gør noget, og han håber, at deres tiltag vil have en effekt, men han tror, at der skal mere til før, at cyklisterne ændrer adfærd og sætter farten ned.

Derfor ønsker han sig indsnævringer og bump på cykelstien, lidt som man kender det fra stilleveje til biler. I den optimale verden så formanden også gerne, at der kom en række med hævede brosten, der gjorde, at cyklisterne ikke kunne krydse ind over gangstien.

»I samtaler med Morten Kabell er vi blevet lovet fartdæmpende initiativer. Det må også være i kommunens interesse, at der er et rekreativt område langs søerne i stedet for den cykelmotorvej, som er der i dag,« siger han. Formanden håber, at flere initiativer vil få nogle cyklister til at vælge søruten fra.

Steffen Rasmussen vil gerne indgå i en dialog omkring diverse initiativer for at højne sikkerheden, men han vil ikke være med til at styre mod, at færre cyklister skal bruge søruten.

»Der er ingen initiativer, der retter sig mod, at der skal være færre cyklister, men vi er villige til at prøve forskellige ting for at få cyklisterne til at sænke farten,« siger han. Han forklarer, at forvaltningen slet ikke må arbejde for, at der er færre cyklister på søruten. Det kræver ifølge centerchefen et politisk mandat.

- læs flere artikler > artikel oversigt...